Ik noem Facebook ‘Fakebook’

Tony Bosma vertelt over trends in onze wereld

‘Interesse in trends, visies op de toekomst heb ik altijd al gehad. Tijdens mijn opleiding verbaasde ik me erover waarom we vooral les kregen in het verleden, en niet over de toekomst. In mijn vrije tijd las ik hierover dan ook tal van boeken. Tijdens mijn werk in de IT (e-business en marketing) begon ik zelf met het schrijven van een boek en blog. Ineens werd ik genomineerd tot ‘trendwatcher of the year’ en even later begon ik mijn bedrijf Extend Limits. Hiervoor geef ik bijvoorbeeld workshops, advies en lezingen bij bedrijven en overheidsinstanties, nationaal en internationaal.

Trend: Natuurlijk imperfectie

Wij leven in een verantwoordingsmaatschappij vol regels en procedures, waarin alles schijnbaar maakbaar moet zijn. Er wordt zelfs al gesproken over designer-babies. Hierbij worden de genen van mensenlijke embryo’s veranderd, zodat je de eigenschappen van je baby vooraf kunt bepalen.

Wat je ziet is het ontstaan van een tegenbeweging; de drang naar imperfectie, naar een menselijke wereld. Dit zie je bijvoorbeeld in de mode waarin modellen meer in het straatbeeld passen. Ook reclamebureaus gebruiken vaker beelden die meer overeenkomen met de werkelijkheid. Bedrijven geef ik het advies ‘wees authentiek’. Op Facebook kijk je naar de leuke levens van anderen, wat niet overeenkomt met het echte leven. Mensen worden hier depressief van. Het is duidelijk dat we met de mogelijkheden van nieuwe media moeten leren omgaan.

Wat ik ook hoor is dat scholen pagina’s aanmaken waarop foto’s geplaatst worden van hoe het er per klas aan toe gaat. Zo krijgen de ouders een beeld van een schooldag. Het gesprek van de kinderen in de pauzes gaat over hoeveel likes hun foto al heeft. Waar gaat het over?!

Trend: Technostressed

Tegenwoordig worden we digitaal geleefd en hebben last van een digitale jetlag. Er kan zo veel digitaal, maar vaak weten we maar voor de helft hoe het werkt. We zijn technologisch onbewust, onbekwaam en technologie is een doel op zich geworden, kijk maar eens naar alle beursgenoteerde technologische bedrijven. We wensen directe antwoorden op alle problemen en moeten altijd bereikbaar zijn.

In Frankrijk is een wet aangenomen waarbij bedrijven met meer dan 50 medewerkers deze mensen verbiedt om na 17.00 uur e-mails te versturen. Door het alsmaar bereikbaar zijn met alle communicatiemiddelen werkt een manager in werkelijkheid 87 uur per week. Zelf voel ik die druk van buitenaf ook. Wanneer ik niet snel genoeg reageer in één van de zoveel Whatsapp-groepen word ik hierop aangesproken. Vaak zet ik mijn telefoon helemaal uit. Offline is de nieuwe luxe.

Bedrijven als Facebook kennen jouw gedrag op internet en spelen daar op in. Beschikbare informatie wordt voor je gefilterd, waardoor je gerichte informatie ontvangt. Je krijgt eigenlijk minder mee van de wereld, en staat daardoor minder open voor andere geluiden. Omdat er zóveel informatie beschikbaar is, leren we om te scannen en missen de diepgang. Volgens Twitter heeft deze oppervlakkigheid ervoor gezorgd dat Trump president is geworden. Mensen lezen niet verder, en baseren hun werkelijkheid op (kranten)koppen. De wereld zou groter zijn door het internet, maar als er op deze manier omgegaan wordt met informatie is het de grootste bedreiging voor de democratie.

Trend: Deel economie

In het Westen leeft de mindset dat we onze status ontlenen aan wat we bezitten. Wanneer je een grote auto hebt, ben je blijkbaar ‘het mannetje’. Stap voor stap groeit de gedachte dat het niet gaat om wat je hebt, maar om wat je eraan hebt. In het bedrijfsleven ontstaan nieuwe modellen, het leasen van wasmachines is hiervan een voorbeeld. Je koopt geen dure machine, maar betaalt per wasbeurt. Het privé-leasen van een auto wordt financieel ook steeds aantrekkelijker. Het bezitten van een auto ziet men vaker als een belemmering. Deze staat vaak stil, en kost ten opzichte van de aanschafprijs doordoor ontzettend veel geld.

Mensen zijn voornamelijk bezig met de korte termijn, rekening houden met de lange termijn is moeilijk. Toch gaan we langzaamaan bewuster consumeren. Het alsmaar meer willen hebben is namelijk een ontzettend grote belasting voor de aarde. Kijk alleen maar naar het verbruik van grondstoffen. We zien allemaal het klimaat veranderen, de verwoestende orkanen liegen er niet om.

We zitten in een overgangsperiode, het is de vraag hoe we dit als samenleving oppakken. Ik heb hoop, om me heen zie ik allerlei goede burgerinitiatieven. Mensen vragen zich af of ze nog wel kinderen op de wereld moeten zetten, in deze tijd. Ik vind van wel. De wereld zal inderdaad anders zijn, maar daarmee niet minder mooi.

Meer lezen over trends? Ga naar www.extendlimits.nl.

Gerelateerde diensten