Lekker actief meedoen met de Warandeloop

Van vrijdag 23 t/m 25 november is het weer tijd voor de Warandeloop! Op zaterdag 24 november kun je  op het terrein van de Beekse Bergen deelnemen aan de Ledenvereniging Thebe Extra trimlopen. Deze trimlopen hebben een afstand van 5 óf 10 kilometer en zijn dus erg geschikt voor zowel beginnende als gevorderde hardlopers. De volledig verharde route leidt je door de prachtige en afwisselende omgeving rond het grote Victoriameer van de Beekse Bergen. Zo loop je door de natuur met uitzicht op het meer,  langs de camping en ga je dwars door Speelland Beekse Bergen! Leden van Ledenvereniging Thebe Extra krijgen € 2,- korting op hun inschrijfgeld voor deze trimlopen.

Ren met ons mee, en start nu met de voorbereiding!

Is hardlopen iets voor mij?

Bewegen en een gezonde levensstijl zijn belangrijk. Hardlopen is een erg toegankelijke sport, want bijna iedereen kan beginnen met hardlopen. Hoe pak je dat aan? Hieronder volgt een aantal essentiële tips zodat ook jij kan makkelijk kan starten met hardlopen.

Zorg voor een langzame opbouw

Als je een doel hebt gesteld, train er dan langzaam naar toe. Wanneer je bijvoorbeeld gaat trainen voor een hardloopwedstrijd van 5 kilometer, ga dan niet direct op de eerste dag al 5 kilometer rennen. Bouw het langzaam op. Dan is de kans op blessures het kleinst en blijf je gemotiveerd. Dit kan heel makkelijk met allerlei hardloopschema's en app die je daarbij kunnen helpen. Kijk bij het tabblad voor 'Hardloopschema's', van beginners tot gevorderden.

Train voor een evenement bijvoorbeeld de Ledenvereniging Thebe Extra 5 of 10 kilometer run

Wat goed werkt is om een doel te stellen als je begint met hardlopen. Bepaal een afstand die je moeiteloos wilt kunnen hardlopen of kies een loopevenement uit waar je aan deel wilt nemen. Dit is natuurlijk ook leuk om samen met een maatje te doen. Of misschien kun je met een groepje collega's als bedrijfsteam inschrijven voor een evenement?

Leden van Ledenvereniging Thebe Extra krijgen € 2,-  korting op twee runs van de Warandeloop:

  • Ledenvereniging Thebe Extra 5 kilometer run op zaterdag 24 november 2018
  • Ledenvereniging Thebe Extra 10 kilometer run op zaterdag 24 november 2018

Je prestaties bijhouden motiveert

Om gemotiveerd te blijven, kan het ook helpen om je vooruitgang bij te houden. Gebruik een logboekje of een van de vele handige apps voor je smartphone. Probeer een aantal apps uit en kijk wat voor jou het beste werkt. Sommige apps hebben trainingsschema's en zijn gericht op prestatie en vooruitgang. Bij andere apps draait het juist om de motivatie en kun je jezelf vergelijken met anderen. Kijk bij het tabblad 'Apps' welke populaire apps jij goed kan gebruiken hierbij.

Blessures beter voorkomen dan genezen

Hardlopen is een blessuregevoelige sport, waarbij je voeten, enkels en knieën heel wat schokken moeten opvangen. Hoe harder en langer je loopt, hoe groter de kans op blessures. Luister bij het hardlopen goed naar je lijf en blijf niet door de stijfheid of pijn heen lopen. Heb je aanhoudende klachten tijdens of na het trainen, vraag dan advies aan een sportarts of fysiotherapeut.
Twijfel jij of je mag hardlopen om medische redenen vraag dat dan eerst na bij je huisarts.

Goede schoenen zijn een must, bezuinig daar niet op

Hardlopen op gewone sportschoenen of op schoenen met weinig demping kan blessures aan voeten, rug, heupen en knieën veroorzaken. Ook slecht zittende schoenen kunnen veel spierpijn veroorzaken waardoor je met minder plezier gaat hardlopen. Met de juiste hardloopschoen en demping heb je bijna geen last van spierpijn na je hardlooprondje.

Laat je goed adviseren bij een hardloopwinkel en houd bij de aankoop ervan rekening met je lichaamsgewicht, loopstijl en de ondergrond waarop je traint. Voor het trainen op een verharde weg is ander schoeisel nodig dan op een onverharde weg. Daarnaast heeft iemand die wat zwaarder is een hardloopschoen nodig met meer schokdemping en meer stabiliteit dan iemand met een laag gewicht.

Leden van Ledenvereniging Thebe Extra krijgen 10% korting bij de volgende hardloopspeciaalzaken:

Sportshop Waalwijk
Lopers Company By Berry's in Breda
Runnersworld Tilburg

Loop samen met anderen

Zeker als je net begint kun je soms wel een extra duwtje in de rug gebruiken. De oplossing voor al je motivatieproblemen: samen lopen!  Een betere stok achter de deur dan een loopmaatje of loopgroep kun je niet vinden. Ken je iemand die ook graag wil beginnen met hardlopen? Een hardloopmaatje – bijvoorbeeld een vriend, vriendin, collega of kennis – met wie je afspreekt om op vaste dagen en tijden samen te gaan lopen biedt veel steun. Je laat je maatje immers niet stikken, toch? Via websites zoals sportpartner of sportmaatje kan je makkelijk iemand vinden. Kijk ook eens of er loopgroepjes bij jou in de buurt zijn die samen trainen. Dit is zeker voor beginners een aanrader. Je leert andere lopers kennen en krijgt tips over de juiste looptechniek. Ook kan je twee keer per jaar aansluiten bij de vele start to run loopgroepen.

Voordelen om samen te trainen:

  • Gezelliger en leuker
  • Met samen trainen verbrand je meer calorieëen
  • In een groep trainen werkt motiverend
  • Met een maatje loop je langer dan wanneer je alleen gaat

 

Wat voor hardloper ben jij?

Bij elk type hardloper past weer een andere app. Voor de beginner met weinig ervaring is het een aanrader met een duidelijk en overzichtelijke app te beginnen zoals: Running for Weight, 5K Runner of Endomondo. Met deze apps kan je makkeijk trainingsschema's volgen en maken. Runkeeper en Strava zijn de beste apps als je meer uitdaging zoekt. Deze apps zijn gericht op een gemeenschap van sporters, die elkaar ook willen uitdagen en aansporen.

5K Runner (Gratis, iOS Android)

Een app speciaal voor beginners. Vijf kilometer klinkt voor veel mensen als een grote opgave. Maar met deze app kan jij dit al in 8 weken voor elkaar krijgen. Je wordt gecoacht door je eigen personal trainer. Deze personal coach stimuleert jou om ieder week drie keer 20 minuten te gaan rennen. Het wordt heel goed opgebouwd. Bijzonder is ook dat deze app je muziek aanpast aan je ritme.

Pluspunten:

  • Ideaal voor beginners
  • Hulp van een personal trainer
  • Intergratie van muziek
  • Gezond en realistich hardloopschema

Minpunten:

  • App is alleen bestemd voor beginners

Runkeeper (Gratis, iOS & Android)

Dit is de populairste app op dit moment. Deze app brengt heel nauwkeurig en gestructureerd je hardloopsessies in beeld. Je kunt precies zien wat je gemiddelde tijd is per kilometer, hoe vaak je hebt gelopen en wat dat verschilt met andere weken.
Een handige functie is dat je de hardlooproutes kan opslaan en tijdens het hardlopen van deze opgeslagen hardlooproute hoor je precies hoeveel je hebt gelopen. Zo kan je nog net die laatste twee kilometers even goed aanzetten! 

Pluspunten:

  • Overzichtelijk: een duidelijk overzicht van al je hardloopsessies
  • Goede sociale functie, waarbij je heel makkelijk op vrienden kunt reageren
  • Stem-coach tijdens het hardlopen.

Minpunten:

  • Extra betalen voor uitgebreid overzicht hardlooprestaties 

Strava (Gratis, IOS & Android)

Deze app kan je gebruiken voor allerlei sporten waarbij het handig is de routes bij te houden. In Strava kan je niet alleen zien hoe je vrienden presteren, maar kun je ook door onbekenden uitgedaagd worden deze snelheden te verbeteren. 

Deze app is vooral een "sporters community" maar biedt net als Runkeeper een mooi overzicht van je verschillende hardloop sessies.

Pluspunten

  • Sociale functies waarbij je tijden en hardloopsessies van andere gebruikers kunt gebruiken ter motivatie

Minpunten:

  •  Premium gedeelte waar je voor moet betalen biedt toegang tot uitgebreide gegevens

Endomondo (Gratis, iOS & Android)

Een app zonder poespas. Met als grote voordeel dat je heel makkelijk en overzichtelijke trainingsschema`s kan opstellen met duidelijke uitleg. Hierdoor krijg je ook de motivatie om goed je trainingsschema`s bij te houden. Heel overzichtelijk de belangrijkste informatie van je verschillende hardloopsessies op een rij.

Pluspunten:

  • Gestructureerd overzicht waarin de trainingsschema's makkelijk zijn aan te maken

Minpunten:

  • Beperkte mogelijkheden als je geen betaalde uitbreiding hebt. Het biedt bijvoorbeeld geen vaste routes aan vanuit de app zelf

RunGo (Gratis, iOS & Android)

Deze app is ideaal voor mensen die graag nieuwe routes willen uitproberen maar niet willen verdwalen! In deze app staan de leukste hardlooproutes per plaats, waarbij lokale appgebruikers de routes hebben geupload.

Handig als je op vakantie bent of niet weet welke route je nu moet gaan lopen.

Bij het hardlopen wijst de stem jou de weg en wordt je tijd en snelheid bijgehouden. De snelste tijd neerzetten, daar gaat het natuurlijk uiteindelijk om!

Pluspunten:

  • Stem gestuurde navigatie. Routes kun je ook offline lopen.
  • Veel nieuwe hardlooproutes per plaats.

Minpunten:

  • Deze app is ideaal voor mensen die graag nieuwe routes willen uitproberen maar niet willen verdwalen!

Running for Weight Loss (Gratis, iOS & Android)

Wil jij afvallen door middel van hardlopen? Dan helpt de app je om zo hard te lopen zodat je extra veel afvalt. Hierbij krijg je tips over je verschillende looppatronen en over je voeding. De app laat geschikte recepten zien die je kunt klaar maken. Zo heb je energie om hard te lopen en toch gewicht verliezen.

Pluspunten:

  • Goede hardlooptips & trainingsschema’s.

Minpunten:

  • Alleen bij een Premium versie krijg je toegang tot een breed aanbod van coachingsplannen

Onze partner Runners World heeft een aantal hele handige schema's opgesteld voor absolute beginners, maar ook voor de getrainde marathonlopers. Met deze schema's bouw je jouw conditie op een verantwoorde manier op.

Hardloopschema's >>

Ledenvereniging Thebe Extra verbindt voor drie jaar haar naam aan de Warandeloop 5 en 10 kilometer runs.

Leden van Ledenvereniging Thebe Extra krijgen € 2,- korting op hun inschrijfgeld voor de 5 en 10 kilometer trimlopen.

Ren met ons mee, en start nu met de voorbereiding!